José Duce Chenoll

Titulado superior en piano y música de cámara inició sus estudios en el conservatorio municipal “José Iturbi” de Valencia. Ha obtenido el título profesional de canto y lenguaje musical complementando sus estudios con clases de perfeccionamiento de los profesores Wolfram Rieger y Miguel Zanetti (repertorio); Víctor Alonso, Robert Expert, Carmen Rubio y Ricardo Visus (canto); Enrique Roselló (órgano); Ignaci Jordà (clave); Sor María Dolores Aguirre (canto gregoriano) y Martin Schmidt, Vasco Negreiros , José R. Gil-Tárrega y Juan L. Martínez (dirección coral). En los últimos años ha obtenido el máster en música antigua por la UPV y se ha doctorado cum laude por la UCLM con un trabajo centrado en el estudio de la obra vocal de Juan Bautista Cabanilles dirigido por los doctores Luis Antonio González Marín (CSIC) y Paulino Capdepón Verdú (UCLM).

En el año 2010 funda el Coro de Cámara Amystis Sociedad Musicológica del que es director y desde el cual inicia su labor investigadora centrándose en recuperar y difundir el patrimonio musical valenciano. Es destacable la grabación para Brilliant Classics, realizada con Amystis, de la opera omnia de la obra vocal de Joan Baptista Cabanilles (Mortales que amáis), producto de su trabajo de tesis doctoral, y la grabación para la misma discográfica de O Pretiosum, música al Santísimo Sacramento de Juan Bautista Comes y Ecos del Parnaso, the hidden spanish madrigal.

Miembro del “Trío Antiqva” colabora con diversas agrupaciones camerísticas, sinfónicas y corales, llevándole su labor de pianista acompañante a trabajar como profesor en el Conservatorio Municipal “José Iturbi” de Valencia y a colaborar como repertorista en los cursos de canto impartidos por D. Francisco Kraus en Algímia de Alfara, Carlos Chausson en Castellón y los cursos internacionales de alto perfeccionamiento para cantantes de Callosa d’En Sarriá, pianista repetidor en el Barbero de Sevilla de Rossini con Obvio Producciones Musicales, continuista de la Orquesta Sinfónica del Mediterráneo y pianista repetidor y organista de la Coral Catedralicia de Valencia con la que ha grabado varios discos para la fundación “La luz de las Imágenes”.

Desde el año 2009 es parte del “Dúo Alamire” junto con la soprano Elia Casanova con la que ha realizando gran cantidad de conciertos a lo largo de la geografía española destacando los realizados en el festival “El órgano y sus instrumentos” de la diputación de Valladolid, “Festival Internacional de órgano Catedral de León” y el festival Vicent Garcés de Faura (Valencia) entre otros.

Como cantante ha participado en montajes dentro y fuera de España con “Intermezzo producciones musicales”, “Obvio producciones musicales”, “Victoria Musicae” (con la que ha grabado dos discos recientemente) y la orquesta “Estil Concertant” entre otros. Pertenece al Cor de la Generalitat Valenciana en calidad de refuerzo y como plantilla a la Coral Catedralicia de Valencia.

 

He graduated in piano and chamber music and began his studies at the “José Iturbi” municipal conservatory in Valencia. He has obtained the professional title of singing and musical language, complementing his studies with improvement classes of the teachers Wolfram Rieger and Miguel Zanetti (repertoire); Víctor Alonso, Robert Expert, Carmen Rubio and Ricardo Visus (singing); Enrique Roselló (organ); Ignaci Jordà (key); Sor María Dolores Aguirre (Gregorian chant) and Martin Schmidt, Vasco Negreiros, José R. Gil-Tárrega and Juan L. Martínez (choral direction). In recent years he has obtained a master’s degree in old music from the UPV and has a doctorate cum laude from the UCLM with a work focused on the study of the vocal work of Juan Bautista Cabanilles directed by doctors Luis Antonio González Marín (CSIC) and Paulino Capdepón Verdú (UCLM).

In 2010 he founded the Chamber Choir Amystis Music Society of which he is director and from which he began his research work focusing on recovering and disseminating the Valencian musical heritage. It is remarkable the recording for Brilliant Classics, made with Amystis, of the opera omnia of the vocal work of Joan Baptista Cabanilles (Mortales que amais), product of his work of doctoral thesis, and the recording for the same label of O Pretiosum, music to the Blessed Sacrament of Juan Bautista Comes y Ecos del Parnaso, the hidden spanish madrigal.

Member of the “Antiqva Trio” he collaborates with various chamber music, symphonic and choral groups, taking his job as accompanist pianist to work as a teacher at the “José Iturbi” Municipal Conservatory of Valencia and to collaborate as a repertorist in the singing courses taught by D. Francisco Kraus in Algira de Alfara, Carlos Chausson in Castellón and the international courses of high perfection for singers of Callosa d’En Sarriá, pianist repeater in the Barber of Sevilla de Rossini with Obvio Producciones Musicales, continuist of the Mediterranean Symphony Orchestra and repeating pianist and organist of the Cathedral Choir of Valencia with which he has recorded several albums for the foundation “La luz de las Imágenes”.

Since 2009, she has been part of the “Dúo Alamire” together with the soprano Elia Casanova, with whom she has performed a great number of concerts throughout the Spanish geography, highlighting those performed at the “The organ and its instruments” festival of the deputation of Valladolid, “León Cathedral International Organ Festival” and the Vicent Garcés festival in Faura (Valencia) among others.

As a singer he has participated in productions inside and outside Spain with “Intermezzo musical productions”, “Obvious musical productions”, “Victoria Musicae” (with which he has recorded two albums recently) and the “Estil Concertant” orchestra among others. It belongs to the Cor de la Generalitat Valenciana as a reinforcement and as a template to the Cathedral Choir of Valencia.

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